Pyörä, sillä kulkee kaikki

Asuin 10 vuotta sitten yhden talven Alankomaissa, Groningenissa, joka oli tuolloin vuoden pyöräilykaupunki. Hyvinkää puolestaan oli taannoin Suomen pyöräilykaupunki. Alankomaihin ja Tanskaan verrattuna olisi vielä paljon kehitettävää (taannoin turistiriksaa Odensessa polkenut kuski tankkasi ällistyneenä moneen kertaan sitä uutista, että Suomessa kävelijät ja pyörät kulkevat usein samaa väylää), mutta Hyvinkäällä ainakin on noita kevyen liikenteen väyliä ihan mallikkaasti, jos vertaa taannoiseen kotikaupunkiini Turkuun.

Willan kauppakeskuksen kohdalla kiinnittää tosin huomiota se, että pyörätelineet on ikään kuin ohjelmallisesti sijoitettu taivasalle. Kohtalainen suoja löytyy Anttilan edustalta tai Kankurinkadun sisäänkäynnin paikkeilta, ja Prisman parkkihallissa, liukuportaiden sisäänkäynnin luona, on erityisesti pyörille merkitty teline, jossa yleensä on hyvin tilaa.

Alankomaissa pyörällä kulki kaikki – lavapyörillä näkyi kuljetettavan isojakin huonekaluostoksia, useita lastenistuimia voitiin kiinnittää samaan pyörään, ja pyörätiet oli myös suunniteltu mahdollisimman nopeiksi ja reitit sujuviksi. Viime vuosina Suomessakin ovat alkaneet yleistyä paitsi pyörien peräkärryt, myös laatikkopyörät – kaksi- tai kolmipyöräiset menopelit, joihin voi sijoittaa myös lapsia ja ostoksia. Ne ovat tosin mäkisessä maastossa raskaita, joskin sähköavusteisesta voi saada lisäapuja. Päädyimme nyt tilaamaan kappaleen, katsotaan miten käy.

Pääkaupunkiseudun ulkopuolella asuvina toteutimme tavarafillariostoksen (Babboe Curve)  klassisesti siten kuin Tavarafillari.fi EI suosittele – puolipikaisesti blogitietojen perusteella, koska kaikkia asioita ei ehdi harkita ja testata kovin pitkään normaalikuolevaisen perheen aikatauluilla. Toki tilattiin valmiiksi koottu vempele, käsistään taitavat voivat myös koettaa onneaan kokoamalla menopelin itse.

Jos haluaa tehdä niinkuin opetetaan eikä niinkuin tämä blogisti tekee, on mahdollista päästä etukäteen kokeilemaan mm. Bakfiets- ja Babboe- ajopelejä varsinkin Helsinki-Espoo -akselilla, ja Cangoo-pyörien maahantuoja (http://www.kuljetuspyora.fi)  ilmoittaa tekevänsä esittelyjä eteläisessä Suomessa ja on ollut mm. Järvenpään blueskadulla, joten vähitellen myös pääkaupunkiseudun ulkopuolella voi olla helpompaa päästä testailemaan laatikko/tavara/kuljetuspyöriä.
http://www.kuljetuspyora.fi/events/kuljetuspyorat-esittelyssa-blueskadulla/
http://www.kuljetuspyora.fi/miten-ostan-kuljetuspyoran/

Kuljetuspyöristä löytyy paljon tietoa Tavarafillari.fi -sivustolla.

Näköjään tässä nyt ensi töiks tulee tekstiä muusta kuin Hyvinkään historiasta, jota viime lastussa lupailin, mutta siihenkin kyllä palaillaan lyhkäisen kesäloman jälkeen.

Advertisements